گرم شدن هوا در فصول گرم سال به یکی از مهمترین خطرات برای سلامتی کودکان در داخل خودرو یعنی گرما زدکی دامن زده است.

 

 با فرا رسیدن فصل بهار و رخت بر بستن سرمای هوا، همزمان با روی کار آمدن حجم زیاد سفرهای نوروزی گرمازدکی کودکان یکی از شایع ترین خطرات پیش روی خانواده ها در مسافرت در فصول گرم سال است. به همین دلیل والدین با رهاکردن عمدی یا غیر عمدی کودکان در داخل خودرو، آنان را با خطر بزرگی مواجه می کنند؛ اقدامی که می تواند نتایج زیانباری رادرپی داشته باشد.

والدین برای کودکان بهترین صندلی کودک را می خرند و توجه زیادی بر روی نصب استاندارد آن می کنند تا خیالشان از نظر امنیت کودکان در صورت  وقوع سوانح  رانندگی راحت باشد. اما درست وقتی که خیال والدین از امنیت کودکان در خودرو راحت است، خطر بزرگی به نام گرمازدگی نادیده گرفته می شود؛ خطری که  جان کودکان بسیاری را گرفته است و تهدیدی مغفول به شمار می رود.

گرمازدگی که در رده اول مرگ های خاموش قراردارد و این روزها باگرم شدن هوا در صدر موضوعاتی است که باید به آن دقت کرد‌. از سال 1990 میلادی تا به امروز، 800 کودک بر اثر جا ماندن در خودروها در فصول گرم کشته شده‌اند.  تنها درآمریکا، بین  سال های 1998-2015 میلادی بیش از 37 کودک کوچکتراز 14 سال، به علت گرمازدگی درماشین جان باخته اند. افسوس که گاهی نتایج رهاکردن کودکان داخل ماشین،می تواند بسیارسنگین باشد.


با توجه به تحقیقاتی که دراین زمینه درآمریکا صورت گرفته است والدین به طورمثال برای انجام کارهای بانکی، کودکان را درماشین رها کرده و برای امنیت بیشتر، درب ها و شیشه ها را به روی آنها می بندند. به همین ترتیب،رفته رفته با افزایش گرمای داخل، کودکان به علت گرمازدگی جان خود را ازدست می دهند. همچنین قفل کردن درب به روی کودکانی که خوابیده اند خطراتی جدی برای آنان در پی خواهد داشت چرا که آنان  یا افزایش گرمای بدن خود را متوجه نمی شوند یا به راحتی به دلیل محبوس ماندن در خودرو می توانند دچار گرمازدگی بشوند.


همچنین با توجه به پژوهش های انجام شده، گرمای داخل ماشین در 10دقیقه اول، 6 درجه تغیر می‎کند که این امر برای انسان های لاغر مسئله ای جدی است. با رسیدن دمای بدن به 40 درجه، خطرات جدی به سراغ نسان می آید و اگر دما تغیر کند و به 41 درجه برسد، آن موقع ممکن است دیگر بازگشتی در کار نباشد.

*کارهایی که برای جلوگیری ازاتفاق افتادن چنین حوادثی باید صورت گیرد بسیارساده است؛

1) در درجه اول البته اگر ممکن باشد، کودکتان راداخل خودروی قفل شده رها نکنید و در غیر این صورت حتما شیشه‎ ماشین را باز بگذارید که هوای گرم ازماشین خارج شود.

2) داخل ماشین بطری آب بگذارید که کودکانتان بنوشند.

3) به کودکتان چگونگی خارج شدن و بازکردن درب خودرو در شرایط اضطراری را آموزش دهید.

 

منبع: سایت خودکار