رانندگی ایمن نیاز به داشتن تجربه و مهارت و همچنین داشتن اطلاعات کافی از قوانین و مقررات است

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

چند نکته درباره تصادف خونین دیشب آزادراه قم




متاسفانه اولین خبری که امروز از رادیو شنیدم خبر تصادف دلخراش دو دستگاه اتوبوس در آزادراه قم ـ تهران بود که 44 نفر از هموطنانمان جان خودشان را از دست داده اند آنهم با بدترین نوع مرگ ناشی از تصادفات یعنی سوختگی.

در همان خبرهای اولیه عامل وقع این تصادف نقص فنی حادث ناشی از ترکیدگی لاستیک یکی از اتوبوسها عنوان شد که منجر به انحراف اتوبوس به سمت چپ راه و برخورد با اتوبوس مقابل و نهایتا آتش گرفتن هر دو اتوبوس اعلام شد.

در مورد علت آتش گرفتن اتوبوسهای اسکانیا که چند وقتی است اتفاق می افتد نمیخواهم بحث کنم چون در این مورد اطلاعات کافی ندارم ضمن اینکه اکثر تحلیلها و خبرها حول همین علت آتش سوزی میچرخید ولی مطلبی که کمتر به آن پرداخته شد ترکیدگی لاستیک اتوبوس است.

در کل در تصادفات دو نوع نقص عمده وجود دارد حادث و مستمر.

نقص فنی حادث همانطور که از اسمش پیداست به طور ناگهانی و حادثه وار اتفاق میافتد یعنی به شکلی است که نمیتوان از قبل آن را پیش بینی کرد. مثل ترکیدن ناگهانی لاستیکهای نو و یا بریدن ناگهانی میل فرمان خودرویی نو و ... و در کل این نقص مربوط به عیب و نقص قطعه ای خاص است که مطابق استاندارهای موجود ساخته نشده و در اینجا تقصیری نمیتوان متوجه راننده ساخت و مقصر سازنده قطعه است.

نقص فنی مستمر نقصی است که از قبل وجود داشته و راننده میبایست از آن مطلع باشد(به سبب مسئولیتی که متوجه اوست) مثل ترکیدن لاستیکی بدون آج لازم( صاف) و یا نقص در سیستم ترمز خودروهای فرسوده و ... که در اینجا تقصیر متوجه راننده خاطی است که با بی مبالاتی و عدم بازدید فنی توسط خود و مراکز معاینه مجاز باعث وقوع تصادف می شود.

در مورد تصادف دیشب رییس پلیس راه قم علت تامه تصادف را نقص فنی حادث در ترکیدگی لاستیک اتوبوس و همچنین نقص سیستم برق اتوبوس اسکانیا که منجر به آتش سوزی شده بود اعلام کرد که باید به آن ایمن نبودن گاردیل وسط راه را هم اضافه کرد که نتوانسته از ورود اتوبوس به باند مخالف جلوگیری کند آنهم در شرایطی که دو ردیف گاردریل در سر راه اتوبوس قرار داشته است.

پس با استناد به اطلاعات موجود، در ترکیدگی لاستیک باید تقصیر را (البته با بررسی بیشتر) متوجه کارخانه سازنده لاستیک دانست و در مورد آتش سوزی نیز کارخانه سازنده مقصر حادثه می باشد. البته از کنترل تخلفات احتمالی راننده بویژه میزان سرعت او در لحظه تصادف نیز نباید غافل شد. 

۱۹ شهریور ۹۲ ، ۱۸:۵۱ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ali haghighat

آیین نامه راهنمایی و رانندگی

آیین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب 1384 را از اینجا دانلود و مطالعه نمایید.

۱۷ شهریور ۹۲ ، ۲۳:۱۹ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ali haghighat

سرعت مجاز در کشور های مختلف

"سرعت مجاز در هر جاده ماکزیمم سرعتی است که طبق مقررات وسایل نقلیه می توانند داشته باشند."

در بعضی بزرگراهها حداقل سرعت نیز تعیین می شود زیرا سرعت پائین نیز باعث اختلال در جریان ترافیک مسیر شده و می تواند خطرناک باشد.

اولین محدودیت سرعت در سال 1861 در امریکا به میزان 16.1 کیلومتر در ساعت تعیین گردید.

 

در 57 درصد از اتوبانهای کشور آلمان بدون محدودیت سرعت می توان رانندگی کرد.

بالاترین سرعت مجاز نیز160 کیلومتر در ساعت و در کشور امارات متحده عربی و اتریش می باشد.

فاکتورهای اصلی تعیین سرعت مجاز عبارتند از :

- سرعت 85 درصد

- سرعت طراحی جاده

موارد دیگری مانند امکانات موجود در مسیر- گزارش تصادفات و وضعیت قانونی و حتی موارد سیاسی و... نیز باید در تعیین سرعت مجازدر نظر گرفته شوند.

در آمریکا جهت بهینه سازی مصرف سوخت در دوره زمانی خاصی، سرعت مجاز 89 کیلومتر در ساعت تعیین گردید.

با توجه به اینکه سرعت مجاز می تواند باعث کاهش آلودگی هوا و انتشار آلاینده ها شود در بعضی مناطق برای کاهش آلودگی سرعت مجاز خاصی تعیین می گردد.

باید توجه داشت که سرعت طراحی یا سرعت 85 درصد لزوما سرعت مجاز مناسب نبوده و باید براساس مشخصات مسیر و ایمنی آن ،سرعت مجاز را به دقت تعیین نمود.

معمولا سرعت مجاز 8-12 مایل بر ساعت کمتر از سرعت 85 درصد در نظر گرفته می شود.

برای آگاهی راننده ،علائم سرعت مجاز در مسیر معمولا بصورت عدد روی تابلو نوشته شده و در تقاطع ها - ورودیهای مسیر و حاشیه راه نصب می شود.

در اروپا بعد از ورودی هر منطقه سرعت مجاز هر کشور مشخص شده و با فاصله 200-500 متر بعد از اولین علامت تکرار می شود.

تابلوی سرعت مجاز به شکلهای متفاوتی می باشد ، در اغلب کشورهای اروپایی به شکل دایره و در آمریکای شمالی و استرالیا مربع- مستطیل می باشد . در مواردی نیز جهت یادآوری به راننده سرعت مجاز را روی آسفالت نقاشی می کنند.

تابلوی حداقل سرعت نیز به شکلهای متفاوتی است ، در ژاپن همان شکل تابلوی سرعت مجاز است و تنها یک خط زیرعدد آن کشیده می شود.

درمسیر آزادراه که دارای حداقل 2 لین می باشند حداقل سرعت 60 کیلومتر در ساعت می باشد.

در نپال متوسط سرعت در همه جاده ها 50-40 کیلومتر در ساعت می باشد و جزو کشورهای بدون سرعت مجاز است.

اخیرا تابلوهای متغیر سرعت مجاز در بسیاری از جاده ها مورد استفاده قرار گرفته است که در شرایط مختلف آب و هوایی و ترافیکی بصورت اتوماتیک تغییر می یابد.

اولین تابلوی متغیر سرعت مجاز در آلمان و در سال 1965 نصب شده که بصورت دستی کنترل می شد.

 

فرانسه :

در این کشور سرعت مجاز متغیر بوده و در آب و هوای خشک 130 کیلومتر در ساعت و در شرایط بارانی 110 کیلومتر در ساعت می باشد.

در سال 2005 جهت کاهش مصرف سوخت و میزان تصادفات ،سرعت مجاز به 115 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.

از سال 2002 با کنترل شدید سرعت با روشهای مختلف میزان تصادفات تا 50درصد کاهش داده شده است.

آلمان :

این کشور به عدم محدودیت سرعت در جهان معروف بوده و تقریبا در 30 درصد جاده ها محدودیت سرعت وجود داشته و در 10 درصد جاده ها نیزسیستم های کنترل سرعت مجاز نصب شده است.

لازم به ذکر است که در همه جاده های این کشور برای کامیون- اتوبوس و وسایل نقلیه دارای تریلر محدودیت سرعت وجود دارد.

دانمارک :

در این کشور بطور کلی 3 سرعت مجاز وجود دارد:

در داخل شهر ֠50 کیلومتر در ساعت

در خارج شهر- 80 کیلومتر در ساعت

در آزاد راهها ֠130 کیلومتر در ساعت

محدودیت سرعت برای تریلرها نیز به صورت زیر اعمال می شود :

داخل شهر ֠50 کیلومتر در ساعت

خارج شهر ֠70 کیلومتر در ساعت

آزاد راه ֠80 کیلومتر در ساعت

سرعت مجاز در بعضی نقاط بالاتر یا پائین تر از موارد فوق می باشد .

سرعت مجاز اعلام شده برای خودروهای کمتر از 3.5 تن بوده و خودروهای سنگین تر محدودیت بیشتری در سرعت خواهند داشت.

نروژ :

در این کشور دو سرعت مجاز وجود دارد، در مناطق پرجمعیت 50 کیلومتر در ساعت و در مناطق کم جمعیت 80 کیلومتر در ساعت می باشد. در بهترین آزاد راه ها سرعت مجاز به 100 کیلومتر در ساعت می رسد و در حال حاضر بررسی ها و آزمایش های لازم انجام می شود تا سرعت به 110 کیلومتر در ساعت افزایش یابد.

انگلستان :

از سال 1930 تا 1965 اغلب راههای خارج شهر و آزاد راهها بدون محدودیت سرعت بودند، همین امر باعث افزایش چشمگیر تصادفات در آزاد راهها خصوصا در شرایط مه آلود گردید، به همین دلیل سرعت مجاز 112 کیلومتر در ساعت تعیین گردید و در سال 1967 به 100 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.

در سال 1955 سرعت مجاز برای وسایل نقلیه سنگین حمل بار 30 کیلومتر در ساعت تعیین گردید.

آمریکا :

سرعت های مجاز در مناطق مختلف به شرح زیر است که با توجه به سیاستهای هر ایالت بکار می رود :

در مناطق مسکونی ֠48-24 کیلومتر در ساعت

در خیابانهای شریانی منتهی به بزرگراه ֠72-56 کیلومتر در ساعت

در بزرگراههای اصلی درون شهری ֠105-80 کیلومتر در ساعت

در جاده های فرعی دو لینه ֠105-72 کیلومتر در ساعت

در جاده فرعی اکسپرس ֠112-88 کیلومتر در ساعت

بزرگراه بین ایالتی ֠129-105 کیلومتر در ساعت

کانادا :

از سال 1977 سرعت مجاز در کانادا به سیستم متریک تغییر یافته است و در مناطق مختلف به شرح زیر است:

در محدوده بازی و مدارس ֠50-30 کیلومتر در ساعت

در مناطق مسکونی ֠50-40 کیلومتر در ساعت

در خیابانهای شریانی اصلی منتهی به بزرگراه ֠ 70-60 کیلومتر در ساعت

در بزرگراههای برون شهری ֠90-70 کیلومتر در ساعت

در آزاد راه ֠110-90 کیلومتر در ساعت


سرعت در ایران:

الف: راههای درون شهری

1ـ آزادراه حداقل 70 و حداکثر 125 کیلومتر در ساعت

2ـ بزرگراه حداکثر 110 کیلومتر در ساعت

3ـ خیابان اصلی حداکثر 60 کیلومتر در ساعت

4ـ خیابان فرعی حداکثر 50 کیلومتر در ساعت

5ـ راههای محلی( کوچه، میدان، تقاطع) حداکثر 30 کیلومتر در ساعت


ب: راههای برون شهری

1ـ آزادراه حداقل 70 و حداکثر برای خودروهای سبک 120 و خودروهای نیمه سنگین و سنگین 110 کیلومتر در ساعت

2ـ بزرگراه حداکثر 110 جهت خودروهای سبک و 100 کیلومتر در ساعت جهت خودروهای نیمه سنگین و سنگین

3ـ جاده های اصلی روز 95 و شب 85 کیلومتر در ساعت

4ـ جاده های فرعی روز 85 و شب 75 کیلومتر در ساعت


منبع: ttic  و آیین نامه راهنمایی و رانندگی

۱۷ شهریور ۹۲ ، ۲۳:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ali haghighat

دوچرخه سواری برای چه کسانی مضر است؟


مشاهده در قالب PDF چاپ فرستادن به ایمیل


دوچرخه سواری برای چه کسانی مضر است؟

دوچرخه‌سواری از ورزش‌هایی است که با فعالیت سوخت‌وساز هوازی ضمن تقویت عضلات شرایط تنفسی و قلبی عروقی را بهبود می‌بخشد…

محدودیت دوچرخه‌سواری جز بیماری‌های داخلی یعنی تنفسی و قلبی برای کسانی هست که دچار آرتروز شدید مفاصل زانو هستند.

برای کودکان تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد و همچنین برای زنان و مردان انجام این ورزش به یک اندازه توصیه می‌شود.

اگر شخص شرایط خاصی ندارد که فعالیت ورزشی برایش محدویت داشته باشد دوچرخه‌سواری هیچ ضرر خاصی ندارد. محدودیت برای انجام ورزش دوچرخه‌سواری در مورد بیماری‌های قلبی و عروقی در شرایطی است که نارسایی خاصی دارند این‌گونه افراد در هوای آلوده نباید دوچرخه‌سواری کنند. در بقیه موارد که شخص مشکلی در مفاصل زانو، مچ‌پا و لگن ندارد، انجام دوچرخه‌سواری مشکلی ندارد.

در دوچرخه‌سواری حرفه‌ای مانند هر ورزش حرفه‌ای دیگر رعایت نکات آمادگی یعنی گرم کردن با نرمش ملایم، انجام دوچرخه‌سواری و بعد سرد کردن بدن برای جلوگیری از فشار به عضلات و دردهای عضلانی لازم است.
میزان دوچرخه‌سواری مانند هر ورزش دیگری با سن، توانایی فیزیکی و آمادگی بدنی ارتباط مستقیمی دارد و با تمرینات مداوم می‌توان این توانایی را بالاتر برد.

برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای در دوره‌‌های آموزش، شیوه‌های استفاده از دوچرخه برای آسیب کمتر مفاصل و عضلات آموزش داده می‌شود.

اشکالاتی که در ورزش طولانی با دوچرخه به وجود می‌آید مانند هر ورزش دیگری خستگی عضلانی و بیش از توان عضلات از آنها کار کشیدن است که سبب گرفتگی‌های عضلانی یا به ندرت آسیب الیاف عضلانی مانند کشیدگی یا پارگی عضلات می‌شود.


منبع:  ttic


۱۷ شهریور ۹۲ ، ۲۲:۳۸ ۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
ali haghighat

کلام نخست

از زمانی که بشر اولین اتومبیل را اختراع کرد تا به امروز کمتر کسی فکر می کرد که این ارابه جدید و خودرو بتواند پس از صد و اندی سال نقشی غیر قابل تصور را در زندگی انسان بازی کند. طوریکه که از لحظه تولد تا لحظه مرگ بشر دو پا با این ارابه فلزی جابجا می شود.
 طبیعتا اتومبیل ما را از زندگی بی تحرک گذشته به زندگی پر جنب و جوش فعلی پرتاب کرد ولی این پرش بلند پروازانه مصائب و مشکلات خودش را هم به همراه خود آورد. در مورد مصائب و مشکلات ترافیک و تصادفات زیاد شنیده ایم و دیده ایم و قرار نیست این وبلاگ هم فقط به این مسائل بپردازد ولی عامل مهمی در ایجاد این وبلاگ بود.


۱۳ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ali haghighat