همه می‌دانیم به خاطر شرایطی که همه گیری کرونا در اغلب نقاط دنیا بوجود آورده است تعداد زیادی از مشاغل به صورت نیمه تعطیل درآمده اند و تعدادی نیز تعطیل شده اند. در این بین استفاده از بستر اینترنت تا حدود زیادی توانسته نه تنها برخی از کسب و کارها را از خطر تعطیلی نجات دهد بلکه با استقبال مردم از خدماتی که به صورت آنلاین و بدون خطر مبتلا به بیماری کووید ۱۹ ارائه می گردد مواجه شده‌اند و چه بسا رشد فراوانی نیز داشته اند.

 

آموزشگاههای رانندگی هم از این امر مستثنی نیستند و خطر تعطیلی آنها را نیز تهدید می‌کند اما نکته حائز اهمیت توجه به این مسئله است که آموزشگاههای رانندگی به نوعی یک واحد خدمات رسان به حساب می آیند که امر مهم آموزش شهروندان متقاضی گرفتن گواهینامه‌های رانندگی به آنها سپرده شده است.

 

حالا که اکثر شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برند بنا به دستور ستاد ملی کرونا کلاسهای آئین‌نامه و همچنین آزمون های مربوط به آن تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است که همگان قبول دارند این امر برای حفظ سلامت جامعه ضروری است.

 

با وجود اینکه بیش از یکسال است از شیوع کرونا می‌گذرد و تقریبا تمامی دانشگاهها، مدارس و آموزشگاههای مختلف توانسته اند خود را با شرایط جدید وفق دهند و کلاسهای آنلاین را با استفاده از پلتفرم‌های مختلف اعم از ایرانی و خارجی برگزار کنند، می‌توان گفت کلاس‌های آنلاین امروزه کاملا جای خود را در بین اقشار مختلف مردم باز کرده است.

در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و موسسه راهگشا که متولیان اصلی صدور گواهینامه های مختلف رانندگی و آموزش رانندگان هستند هنوز نتوانسته اند در خصوص برگزاری کلاسهای آیین نامه رانندگی به صورت مجازی کاری کنند و با تعطیلی کلاسهای آیین نامه، آموزشگاههای رانندگی نیز تعطیل خواهند شد که این امر باعث معطلی تعداد زیادی از هموطنان متقاضی گواهینامه رانندگی شده است.

 

تجربه ثابت کرده است هر چقدر بر سر راه گرفتن گواهینامه رانندگی بویژه برای افراد جوان و کسانی که تازه می‌خواهند شروع به رانندگی کنند موانع زیاد باشد تعداد بیشتری از آنها بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی می‌کنند که این امر تبعات حقوقی بسیاری دارد و به نظر می رسد هدف قانونگذاران از حذف شرط داشتن کارت پایان خدمت برای متقاضیان (مردان) اخذ گواهینامه رانندگی، در قانون جدید بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، توجه به همین مسئله بود.

 

شاید سخت باشد بپذیریم که آزمون آیین نامه رانندگی نیز به صورت آنلاین و به دور از سختگیری‌های مرسوم گرفته شود اما وقتی به آمار متوفیان و مبتلایان بیماری منحوس کرونا نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که باید برای برگزاری آزمون آیین نامه راهور به صورت آنلاین هم فکری کرد.

 

بهتر است مسئولین دست اندرکار به صورت جهادی مجوز استفاده از یک یا چند پلتفرم آموزش مجازی داخلی و بومی که در طول این یکسال امتحان خود را پس داده اند و اغلب دانشگاهها و موسسات آموزشی کشور از آنها استفاده می کنند و کاملا با نیازهای بومی سازگار شده اند را به آموزشگاههای رانندگی ابلاغ کنند تا بیش از این در امر صدور گواهینامه های رانندگی وقفه ایجاد نشود.